FILMS       ABOUT        RENT FILMS     CONTACT         ︎ 

Dene wos guet geit / Those who are fine

71 minutes | 2017 | Switzerland | 1:1,77 | Color | not rated | Swiss German, Arabic
Written and directed by Cyril Schäublin


Using her skills of selling internet and insurance deals, young call center employee Alice calls up elderly strangers and pretends to be their granddaughter in urgent need of money. As this trick quickly makes her rich, the film observes people and places in Zurich, all mysteriously connected to Alice’s business.

Awards
72° Edinburgh Film Festival 2018, Winner Best International Feature Film, UK
70° Locarno Film Festival 2017, Special Mention of the Jury (First Feature), Switzerland
10° Murcia International Film Festival IBAFF 2018, Special Prize of the Jury, Spain
Nominated for the Swiss Film Prize 2018 (Meilleure Fiction)
Nominated for the European Film Awards 2018 (European Discovery)
Winner Zurich Film Awards 2018, Switzerland



Press Reviews

The Hollywood Reporter:
"The Switzerland Tourism bureau will probably be less than thrilled. (...)
Fortunately, the film provides enough doses of sly, subtle humor
to make its medicine go down more smoothly."
https://www.hollywoodreporter.com/review/who-are-fine-1100542


Variety:
"A formally striking study of an atomized society."
https://variety.com/2017/film/festivals/those-who-are-fine-review-1202523724/


Filmmaker Magazine:
"The film is morbidly amusing: the hell we live in now,
but more so, captured with impeccably discipline for the mundane."
https://filmmakermagazine.com/105044-new-directors-new-films-2018-an-elephant-sitting-still-notes-on-an-appearance-and-those-who-are-fine/


Spiegel:
"Ein Film für diejenigen, die an Kapitalismuskritik in unterhaltsamer Form und radikaler Bildsprache interessiert sind.
Ein subtiler und kluger Genuss, manchmal satirisch, manchmal grotesk.“ (mit Videokritik)
https://www.spiegel.de/kultur/kino/dene-wos-guet-geit-filmkritik-trauen-sie-bloss-nicht-ihrer-enkelin-a-1277772.html


The Village Voice:
"A delightful, dry comedy."
https://www.villagevoice.com/2018/03/28/at-new-directors-new-films-fledgling-artists-find-their-voice/


TAZ (Die Tageszeitung, Berlin)
»Ein Akt der Rebellion gegen das Hamsterrad des Neoliberalismus. Ein kluger, humorvoller Film.»
https://taz.de/!5607281/


Neue Zürcher Zeitung:
"Warum nur verlässt man das Kino so leichtfüssig beschwingt und mit einem Schmunzeln im Gesicht?"
https://www.nzz.ch/feuilleton/das-schrecklich-schoen-entlarvende-bild-der-schweiz-ld.1345273


Tages-Anzeiger:
“Der überraschendste Schweizer Spielfilm seit Jahren. (...) Das Mani-Matter-Lied gibt dem Film den Titel, und auch wenn es gar nie vorkommt,
zielt der Film auf die Güterverteilung. Auf den Feudalismus des
Vererbens und die Trickbetrüger von oben und unten.”
https://mobile2.tagesanzeiger.ch/articles/5a58f8b0ab5c3721b0000001


Süddeutsche Zeitung:
"Lustig und subversiv. Eine Kapitalismus-Groteske"
https://www.sueddeutsche.de/muenchen/starnberg/gauting-schweizer-verelendung-1.4130883?fbclid=IwAR078iAjM2dJbcSqy-shJVwUio0cUbFVqovvt-q75YWqZ_IBMml0RP1QRMQ


Libération:
"Zurich se mue en décor dystopique."
http://geographiesenmouvement.blogs.liberation.fr/2017/08/12/locarno-festival-11-zurich-ville-offshore-dene-wos-guet-geit/


Cineuropa:
"Schäublin's film drives us through the streets of a mysterious city, seductive in its extreme austerity,
a no man's land that both attracts and rejects us at the same time."
http://www.cineuropa.org/nw.aspx?t=newsdetail&l=en&did=332736


Cineman:
“So hat man Zürich noch nie gesehen.”
https://www.cineman.ch/article/locarno-festival-zürichs-kalte-digitale-seele


CINEMA Jahrbuch:
“Ein radikales Erstlingswerk. Die Schweiz braucht mehr solche Filme.”
http://www.cinemabuch.ch/article/61109


Film Explorer:
"Crime et amour, ingrédients essentiels du cinéma, se retrouvent aplatis sur une surface sans profondeur :
voilà où réside la véritable force de ce film."
https://www.filmexplorer.ch/detail/dene-wos-guet-geit-cyril-schaeublin-silvan-hillmann/


Otros Cines Europa:
"Gélidamente furiosa."
http://www.otroscineseuropa.com/critica-those-who-are-fine-dene-wos-guet-geit-cyril-schaublin-una-europa-del-malestar/


Film Bulletin:
"Schäublins Erstling berichtet von einer Welt, in der alle Daten fliessen, damit nichts sich regt.
Wenn es dann doch zu einem kurzen Kontakt kommt, ist das umso explosiver."
https://www.filmbulletin.ch/full/filmkritik/2018-1-9_dene-wos-guet-geit/





Selected Screenings

New York, 47° New Directors / New Films 2018, MoMA and Film Society of Lincoln Center, USA
Locarno, 70° Locarno Film Festival 2017, Cineasti del Presente Competition, Switzerland
Rotterdam, 47° International Film Festival Rotterdam 2018, Bright Future Competition, Netherlands
Sao Paulo, 41° Mostra Sao Paulo 2017, New Filmmakers Competition, Brasil
Bilbao, 58° Zinebi Bilbao - First Films Competition 2017, Spain
Thessaloniki, 58° Thessaloniki Film Festival 2017, Greece
Solothurn, 53° Solothurner Filmtage 2018, Switzerland
Edinburgh, 72° Edinburgh Film Festival 2018, International Best Feature Competition, United Kingdom
Murcia, 10° Murcia International Film Festival IBAFF 2018, Spain
San Francisco, 61° San Francisco Film Festival 2018, Golden Gate Awards Competition, USA
Kyiv, 48° Molodist International Film Festival 2018, Ukraine
Montevideo, 36° Montevideo International Film Festival 2018, New directors competition, Uruguay
Lima, 8° Festival de Lima Independiente 2018, Peru
Gilching, 12° Fünf Seen Film Festival, Germany
Shanghai, 21° Shanghai International Film Festival 2018, China
Mexico City, 2° Black Canvas Film Festival 2018, Mexico
Split, 22° Split International Film Festival 2018, Croatia
Mar del Plata, Festival Internacional de Cine Independiente de La Plata 2018, Argentina
Tallinn, Tallinn Black Nights Film Festival, Estonia
Prague, 5° Das Filmfest Prag 2018, Czech Republic
Adana, 12° Adana International Film Festival 2018, Turkey
Jerusalem / Al-Quds, Jerusalem Cinematheque, Israel
Berlin, Kino Arsenal - Institut für Film und Videokunst, 2018, Germany
Cork, 63° Cork International Film Festival, Ireland
Moscow, Moscow International Film Festival 2019, Russia



Team

DIRECTOR Cyril Schäublin
WRITER Cyril Schäublin, Emanuel Schäublin 
CINEMATOGRAPHY Silvan Hillmann
PRODUCERS Linda Vogel, Cyril Schäublin
SOUND Nicolas Buzzi
PRODUCTION MANAGEMENT Lara Hacisalihzade
COSTUME DESIGN Irene Schweizer
EXECUTIVE PRODUCER Ralph Rutishauser
EDITORS Cyril Schäublin, Silvan Hillmann
CAST Mohamed Aghrabi, Liliane Amuat, Daniel Bachmann, Chihanez Benomar, Daniel Binggeli, Pascale Birchler, Nikolai Bosshardt, Sen Fang, Patric Dal Farra, Chloé Dudzik, EKR, Suna Eroglu, Esther Flückiger, Ivan Georgyev, Margot Gödrös, Zhang Jing, Tony Majdalani, Elena Mayarova, Arno Meier, Bruno Meier, Hanspeter Meier, Valentin Merz, Fidel Morf, Ralph Rutishauser, Maxi Schmitz, Nadim Shehadeh, Bert Siegfried, Tobias Spichtig, Daniel Stähli, Sarah Stauffer, Li Tavor, Linda Vogel, Jakob Zimmermann



Excerpt




Press Reviews

The Museum of Modern Art, New York City:
"A razor-sharp, formalist satire."
https://www.moma.org/calendar/events/4235


Tagesspiegel, Berlin:
»Absurde Kapitalismuskritik, gut verpackt in Schweizer Höflichkeit. Eine Satire»
https://www.tagesspiegel.de/…/satire-dene-wos…/24672482.html


Filmdienst.de:
»Viel Humor und formale Konsequenz.»
https://www.filmdienst.de/film/details/562363/dene-wos-guet-geit


Perlentaucher.de:
»Kontrollkapitalistisches Wunderland.»
https://www.perlentaucher.de/im-kino/filmkritiken-zu-jon-favreaus-koenig-der-loewen-und-zu-cyril-schaeublins-dene-wos-guet-geit.html?fbclid=IwAR3IKhhNlyLvTHb0jKwQPB6shaQkXV-uSvCZjlrNpg5DOhJFv2QnXk0PTig


critic.de:
»Der Schweizer Film 'Dene Wos Guet Geit' deutet schon mit seinem Titel die Beschäftigung mit dem Kapitalismus an.
Da ist ein Blick am Werk, der so radikal statisch ist wie das, was er darstellt.«
https://www.critic.de/film/dene-wos-guet-geit-12510/


Kino-Zeit:
»Klug, kühn, sein Publikum fordernd.»
https://www.kino-zeit.de/film-kriti…/dene-wos-guet-geit-2017


der Freitag:
»Ist Ihnen schon mal aufgefallen, dass es in ganz normalen Gesprächen und Alltagsdialogen zwischen
Freunden, Kollegen oder Partnern meist um Geld in irgendeiner Form geht?»
https://digital.freitag.de/2919/hoert-auf/